Historiek BIN Braken

15 februari 2024 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 15-02-2024


21 september 2022 : Bestuursvergadering.


22 september 2021 : Bestuursvergadering.


12 september 2019 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 12-09-2019


12 april 2017 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 12-04-2017


20 mei 2016 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 20-06-2016


22 oktober 2015 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 22-10-2015


8 mei 2015 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 08-05-2015


20 november 2014 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 20-11-2014


8 mei 2014 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 08-05-2015


13 november 2013 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 13-11-2013


24 april 2013 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 24-4-2013


15 november 2012 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 15-11-2012


3 september 2012 : Dankwoord lidmaatschap.

Bij deze willen wij onze leden bedanken voor het trouw vernieuwen van het lidmaatschap bij onze BIN Braken; tegelijkertijd mochten we een aantal nieuwkomers verwelkomen.

Per 1 september 2012 noteerden wij 236 aangesloten huizen/appartementen, wat betekent dat nog een 140 adressen binnen ons BIN-gebied vooralsnog niet wensen aan te sluiten. Is dat erg? Dat is geen ramp als je weet dat met het huidige aantal in 6 op de 10 huizen een BIN-sticker hangt. We moeten er trouwens rekening mee houden dat wij langs de Bredabaan nogal wat huizen/appartementen tellen die slechts tijdelijk bewoond zijn door buitenlanders/seizoenarbeiders en deze zijn sowieso niet geïnteresseerd in deze problematiek.

Als BIN-bestuur zijn wij tevreden over het aantal BIN-leden en het duidelijk gevoel van solidariteit dat bij velen heerst maar het belangrijkste is wel de rust die wij nu reeds vele maanden ervaren in ons BIN-gebied, wat je kon aflezen uit de statistieken over woninginbraken die wij onlangs via de Politiezone Grens in een Flashbericht kregen toegezonden. Dat de BIN-problematiek actueel is, kon je eveneens opmaken uit het feit dat P-magazine er einde augustus een heel artikel heeft aan gewijd. Laat ons hopen dat deze trend zich in de komende donkere maanden voortzet en dat "Leefbaar Braken" synoniem blijft voor veilig, rustig wonen.

In november krijg je meer nieuws via onze Nieuwsbrief. Tot dan!


2 juni 2012 : Algemene Ledenvergadering.


5 mei 2012 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 02-05-2012


4 juni 2011 : Algemene Ledenvergadering.

Op 04/06/2011 heeft onze algemene ledenvergadering plaatsgevonden. Het was een groot succes. We hebben een aantal nieuwe leden bij gekregen, er werden ruim 40 fietsen door de politie gemarkeerd, iedereen kon zich tijdens deze hete lentedag tegoed doen aan een frisse pint of koel drankje en natuurlijk een beetje "buurten" met de buurtbewoners.


5 mei 2011 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 05-05-2011


26 april 2011 : Algemene vergadering BIN's Wuustwezel.

Burgemeester, politie en coordinatoren van BIN Sporthal ondertekenen het samenwerkingsverband. Uit "Nieuwsbrief Gemeente Wuustwezel 05/05/2011":

Wuustwezel telt op dit ogenblik 7 operationele BIN's, nl. BIN Sterbos, BIN Molenbos, BIN Braken, BIN Loenhout-Dorp, BIN Gooreind-centrum, BIN Grot en BIN Sporthal.

Dinsdag 26 april kwamen deze buurtinformatienetwerken voor de eerste keer samen op een algemene vergadering. Bij deze gelegenheid werd ook de oprichtingsakte van BIN Sporthal officieel ondertekend (zie foto). Deze BIN omvat Slijkstraat, Lindenlaan, Sportlaan, Pieter de Coninckstraat en Hagelkruisakker.

Ook in de wijken Achterbrug, Keienven en Klein Gooreind is er een BIN in oprichting. Dit brengt het totaal weldra op 10 BIN's. Als gemeentebestuur juichen we deze initiatieven ten zeerste toe omdat ze bijdragen tot een betere bestrijding van de criminaliteit, een betere preventie en sociale controle. Kortom, ze maken de gemeente een stukje veiliger.


21 oktober 2010 : Bestuursvergadering.

Verslag: Vergadering BIN Braken van 21-10-2010


1 juli 2010 : BIN Braken gaat officieel van start.


30 juni 2010 : Ondertekening van het BIN Protocol in de raadszaal van het gemeentehuis te Wuustwezel.


29 juni 2010, 20h00 : Telefonisch testbericht naar alle BIN leden om de goede werking van de telefoonlijst te valideren.


28 juni 2010, 13h00 : Testmail naar alle mail adressen in de BIN-foon lijst.


23 juni 2010 : Bestuursvergadering.

Na het afleggen van talrijke huisbezoeken waarbij de bewoners konden aansluiten en de administratieve afhandeling daarvan kan BIN Braken definitief worden opgestart. Het resultaat is 254 inschrijvingen op een totaal van 410 woningen, dus 62%.
Verslag: Vergadering BIN Braken van 23-06-2010


juni 2010 : Er werden 11 aankondigingsborden aangekocht en geplaatst door de Gemeente Wuustwezel.


20 mei 2010 : Eerste bestuursvergadering chez Flunch.

De bestuursfuncties werden ingevuld, het BIN gebied afgebakend, een naam gekozen, het lidgeld vastgelegd, straatverantwoordelijken aangeduid, aansluitingsformulieren opgemaakt, etc...


4 mei 2010 : Tijdens een informatie avond in Zaal Kadans bleek dat de bewoners van Braken de nood aan een BIN erkenden en werden er voldoende vrijwilligers bereid gevonden om de organisatie van een BIN op zich te nemen.


7 april 2010 : Samenkomst in het politiekantoor van Wuustwezel.

Staf Van Riel heeft het initiatief genomen om in samenwerking met politieverantwoordelijke Pierre Speltinx een informatievergadering te organiseren om te peilen naar de interesse voor het opstarten van een BIN in Braken te Wuustwezel.